Sosiaalisen median työpajat

Kuvake

Työpajasarjassa esitellään sosiaalisen median menetelmiä, joita voi hyödyntää opetuksessa.

Mitä on sosiaalinen media?

Kirjoita tämä kysymys hakukoneeseen vaikkapa vain oman pienen kielialueemme sanoin — saat ilmiölle yhtä monta määritelmää kuin on määrittelijääkin. Pirjo Näkki määrittelee asian aseista riisuvan ytimekkäästi:

Sosiaalinen media = Sisällöt + yhteisö + Web 2.0 -teknologiat

Erkkola, J-P, 2009 (pdf):  ”Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalinen media on teknologiasidonnainen ja rakenteinen prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla vertais- ja käyttötuotannon kautta. Samalla sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, jolla on tuotanto- ja jakelurakenteen muutoksen takia vaikutuksia yhteiskuntaan, talouteen ja kulttuuriin.”

=> Sosiaalinen media tarvitsee sisällöt, yhteisöt ja teknologian

Sosiaalisen median sanasto, 2010 (pdf):  ”…tietoverkkoja ja tietotekniikkaa hyödyntävä viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä ja luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita.

========================================================================

28.01.2010 työpajaan osallistujien löytämiä vastauksia sosiaalisen median määritelmille:

– Sosiaalinen media on prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla. Tämä yksinkertaistettu määritelmä perustuu seuraavaan formaalimpaan määritelmään: Sosiaalinen media on teknologiasidonnainen ja rakenteinen prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla vertais- ja käyttötuotannon kautta. Samalla sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, jolla on tuotanto- ja jakelurakenteen muutoksen takia vaikutuksia yhteiskuntaan, talouteen ja kulttuuriin

– Sanakirjamääritelmän mukaan sosiaalinen media on tietoverkoissa tapahtuvaa sosiaalista toimintaa

– Sosiaalinen media on ihmisten yhteistä toimintaa. Tekniikka luo tilan, jossa voidaan eri tavoin ylittää ajan ja paikan rajoja.

– Sosiaalinen media on tietoverkossa yhteisöllisesti tuotettua tai jaettua mediasisältöä. Se syntyy yleensä vapaasti hyödynnettävillä alustoilla, joiden ylläpitäjät eivät ohjaa julkaisutoimintaa.

– Sosiaalinen media liittyy internetin vuorovaikutteisiin ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmiin. Tyypillistä sosiaalisen median järjestelmille on, että osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja ja verkottua keskenään.

– Social media marketing is a term that describes use of social networks, online communities, blogs, wikis or any other online collaborative media for marketing, sales, public relations and customer service. Common social media marketing tools include Twitter, LinkedIn, Facebook, Flickr, Wikipedia, Orkut and YouTube.

– Median kolmio: sosiaalista mediaa voidaan tarkastella kolmesta eri näkökulmasta: Prosesseina, jolloin huomio voidaan kiinnittää esim. yksittäisten toimijoiden rooleihin tai toisaalta yhteisöllisyyteen. Esimerkiksi Wikipedia on tällöin on ennenkaikkea yhteisö omine toimintasääntöineen. Pedagogisessa mielessä usein hedelmällisin näkökulma. Tuotoksina, jolloin puhutaan usein myös verkostojen voimasta. Tämä näkökulma on helposti liian kapea, esim. ”perinteinen media” tarkastelee usein vain tuotoksia (”blogit pelkkää viihdettä”). Esimerkiksi Wikipedia nähdään tällöin ensisijaisesti tietosanakirjana. Välineinä, jolloin eri sovellukset ja varsinkin uutuudet vievät helposti liikaakin huomiota. Alan ammattilaisten ja aktiiviharrastajien helmasynti. Esimerkiksi Wikipediassa kiinnostaa eniten mikä versio Mediawikistä siellä on käytössä

– Käsitteessä sosiaalinen media on kaksi sanaa – ”sosiaalinen” ja ”media.” Sosiaalisuus liittyy ihmisen luontaiseen tarpeeseen olla tekemisissä toisten ihmisten kanssa ja muodostaa yhteisöjä. Media puolestaan liittyy tiedotusvälineisiin.

26.08.2010 Työpajaan osallistuneiden löytämiä määritelmiä sosiaalisesta mediasta:

 – Sosiaalinen media tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisellä käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällön tuottaja. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu

– Sosiaalinen media on prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.

– Sosiaalinen media tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisellä käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällön tuottaja. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu. Sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, joka on muuttanut yhteiskunnan tuotanto- ja jakelurakennetta, taloutta ja kulttuuria

– Sosiaalinen media liittyy internetin vuorovaikutteisiin ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmiin. Tyypillistä sosiaalisen median järjestelmille on, että osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja ja verkottua keskenään.

– Social media are media for social interaction, using highly accessible and scalable publishing techniques. Social media use web-based technologies to transform and broadcast media monologues into social media dialogues. Andreas Kaplan and Michael Haenlein define social media as ”a group of Internet-based applications that build on the ideological and technological foundations of Web 2.0, and that allow the creation and exchange of user-generated content.”Businesses also refer to social media as consumer-generated media (CGM). Social media utilization is believed[who?] to be a driving force in defining the current time period as the Attention Age[citation needed]. A common thread running through all definitions of social media is a blending of technology and social interaction for the co-creation of value.

4.03.2011 Työpajaan osallistuneiden löytämiä määritelmiä sosiaalisesta mediasta:

– Sosiaalinen media tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu (Wikipedia)

– The best way to define social media is to break it down. Media is an instrument on communication, like a newspaper or a radio, so social media would be a social instrument of communication.In Web 2.0 terms, this would be a website that doesn’t just give you information, but interacts with you while giving you that information. This interaction can be as simple as asking for your comments or letting you vote on an article, or it can be as complex as Flixster recommending movies to you based on the ratings of other people with similar interests.

– Sosiaalinen media liittyy internetin vuorovaikutteisiin ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmiin. Tyypillistä sosiaalisen median järjestelmille on, että osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja ja verkottua keskenään.

– Sosiaalinen media on vuorovaikutteinen viestintäympäristö, jossa kaikilla on mahdollisuus osallistua tiedon tuottamiseen, julkaisemiseen ja sen käsittelyyn.

– Sosiaalinen media liittyy internetin vuorovaikutteisiin ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmiin. Tyypillistä sosiaalisen median järjestelmille on, että osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja ja verkottua keskenään.Sosiaalisen median välineistö on laaja: blogit, wikit, kuvan-, videon- ja äänenjakopalvelut, virtuaaliset kohtaamispaikat, sosiaaliset kirjanmerkit sekä yhteisölliset kalenterit lienevät välineistä tunnetuimpia.Sosiaalisessa mediassa ei ole kyse pelkästään välineistä, vaan sosiaalisesta toiminnasta – seurustellaan samaa palvelua käyttävien ihmisten kanssa, ei koneen kanssa. (http://www.edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa/mika_ihmeen_sosiaalinen_media)

– Käsitteessä sosiaalinen media on kaksi sanaa – ”sosiaalinen” ja ”media.” Sosiaalisuus liittyy ihmisen luontaiseen tarpeeseen olla tekemisissä toisten ihmisten kanssa ja muodostaa yhteisöjä. Media puolestaan liittyy tiedotusvälineisiin.

– Sosiaalinen media on ihmisten osallistumista, sisällön tuottamista ja jakamista vartenSosiaalinen media tarkoittaa siis ennen muuta ihmiselle luontaista yhteisöllistä käyttäytymistä verkon tarjoamia uusia teknisiä mahdollisuuksia hyödyntäen. Sosiaalinen media on paikka keskustelulle ja mielenkiintoisten asioiden jakamiselle samanhenkisten kanssa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Linkkejä sosiaalisesta mediasta

%d bloggers like this: