Sosiaalisen median työpajat

Kuvake

Työpajasarjassa esitellään sosiaalisen median menetelmiä, joita voi hyödyntää opetuksessa.

Verkkoyhteisöt

Määritelmä:

verkkoyhteisöpalvelu; yhteisöpalvelu; internetyhteisöpalvelu; ~ verkostoitumispalvelu
mieluummin kuin: sosiaalinen verkostopalvelu

Lähde: Sosiaalisen median sanasto

Taustaa

  • 2000-luvun ilmiö: uusi tapa yhteydenpitoon ihmisten välillä
  • Ensimmäiset käyttäjät olivat opiskelijoita ja alakulttuurien edustajia
  • Myös musiikintekijät ottivat pian verkkoyhteisömaailman omakseen
    • markkinoinnin helppous ja nopeus
    • edullisuus
    • suora palaute käyttäjiltä
  • Nuoret innostuivat erityisesti kuvamateriaalin jakamisesta
  • Verkkoyhteisöt tarjosivat uuden kanavan myös rikollisille.

Verkkoyhteisöt voidaan ominaisuuksiensa ja toimintojensa perusteella jakaa kolmeen kategoriaan:

a) Yleiset verkkoyhteisöt

  • Kuka tahansa voi liittyä jäseneksi, luoda oman profiilin, kutsua ystäviä, liittyä kiinnostaviin ryhmiin, perustaa omia ryhmiä jne.
  • Vapaa-ajan käyttöön profiloituneet verkkoyhteisöt, esimerkiksi IRC-galleria, Facebook, Habbo Hotel, last.fm, MySpace, Second Life (UEF)
  • Mikroblogit, esimerkiksi Qaiku, Twitter, joskin mikroblogin ominaisuuksia alkaa olla jo muissakin verkkoyhteisöpalveluissa Moodlesta lähtien.
  • Ammatilliset verkkoyhteisöt, esimerkiksi LinkedIn.

b) Sisällön mukaan profiloituvat verkkoyhteisöt

c) Verkkoyhteisöpalvelut

Yhteistä verkkoyhteisöille:

  • Palveluun rekisteröidytään.
  • Henkilöä edustaa käyttäjäprofiili tai avatar.
  • Profiileihin liitetään faktoja, tietoa kiinnostuksista ja yhteyksistä toisiin ihmisiin.
  • Yhteisö muodostuu yksittäisten käyttäjäprofiilien yhdistelmästä.
  • Ystävä-/yhteyslistat profiilin yhteydessä.
  • Ryhmät ja keskustelut.
  • Jaetut kiinnostuksen kohteet ja muut johdetut yhteydet.
  • Taggaaminen on olennainen osa verkkoyhteisöjä. Tagit ovat vapaavalintaisia avainsanoja, jotka määrittelee sisällöntuottaja tai käyttäjä.

Verkkoyhteisöpalvelun kautta ihmiset voivat viestiä keskenään ja jakaa esimerkiksi kiinnostuksen kohteitaan koskevia tietoja ja mielipiteitä. Termiä verkostoitumispalvelu käytetään toisinaan termin verkkoyhteisöpalvelu synonyymina, toisinaan sillä viitataan palveluihin, joiden avulla luodaan ja ylläpidetään tyypillisesti muita kuin yksityiselämään liittyviä ihmissuhteita.

Lähteitä ja linkkejä

Aalto Tuija & Yoe Uusisaari Marylka, 2011. Löydy – Brändää itsesi verkossa. Helsinki: Avain. Verkossa: http://loydy.fi.

Kangaspunta Seppo (toim.) 2011. Yksilöllinen yhteisöllisyys – Avaimia yhteisöllisyyden muutoksen ymmärtämiseen. Tampere University Press.

Rytkönen-Suontausta, Taina. Tallenne työpajasta 1.4.2011 (01:30:21).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Linkkejä sosiaalisesta mediasta

%d bloggers like this: